Treinreizen naar Basel, Milaan, Verona en München google.com, pub-4822511269067515, DIRECT, f08c47fec0942fa0
top of page
  • Instagram
  • YouTube
  • Foto van schrijverjuf Sas

Treinreizen naar Basel, Milaan, Verona en München

treinreizen juf Sas

Wat een geweldige reis hebben we gemaakt, de afgelopen 8 dagen. Jeroen houdt heel erg van treinen en heeft een hele reis uitgestippeld door 4 landen.

We zijn woensdag 7 februari 2024 vertrokken naar Arnhem. Omdat we 8 februari vroeg moesten vertrekken met de trein hebben we er een dagje Arnhem aan vast geplakt. Dat was een prima begin van de vakantie.

Ibis hotel Arnhem

We hebben een kamer in het Ibis hotel geboekt (zit naast het station) en zijn de stad in geweest en hebben koffie gedronken bij Mams, lekkere biertje gedronken bij Taphuys en heerlijk gegeten bij restaurant Karakter.

Taphuys Arnhem

Donderdag 8 februari vertrokken we voor een lange treinreis naar Basel. We vertrokken om 9.07 uur en waren rond 15 uur in Basel. In Basel verbleven we in het Novotel dat op ongeveer 10 minuten lopen van het station ligt.

treinreizen juf Sas

Fijn van het hotel is dat je er gratis OV kaarten bij krijgt dus je kunt heel makkelijk met het trammetje naar de stad rijden. Dat hebben we dan ook gedaan en hebben we de eerste indrukken van de stad op ons in laten werken.

Na een goede nachtrust en prima ontbijt hadden we op vrijdag 9 februari meer tijd om Basel te ontdekken. Het bezoek aan Kunstmuseum stond op ons lijstje. Met de tram hebben we een half rondje gereden en via de twee bruggen zijn we naar het museum gelopen. Het museum bestaat uit drie gebouwen en hier hebben we heel wat mooie dingen gezien. De tentoonstelling van Carrie Mae Weems, The Evidence of Things Not Seen vond ik het indrukwekkends.

Kunstmuseum Basel

Na het museum hebben we de Tinguely fontein bezocht en daarna hebben we een biertje gedronken de Braunen Mutz.

kaasfondue Basel

's Avonds hebben we kaasfondue gegeten dat moet je toch gegeten hebben in Zwitserland.

treinreizen juf Sas

Zaterdag 10 februari stond de volgende treinreis gepland. We gingen door Zwitserland heen naar Milaan. In Caldernasso zijn we overgestapt op de stoptrein naar Milaan. Het was een mooie treinreis.

Voor de hoge bergen nog mooie zonnige groene weiden en na de tunnel kouder, bewolkt en veel sneeuw.

In Milaan kwamen we rond 17 uur aan en het regende flink. Gelukkig was het NH hotel dichtbij het station. Na een lekkere douche hebben we heerlijk gegeten in een nabijgelegen trattoria Alba D'Oro.

treinreizen juf Sas

De volgende dag Milaan in. Gelukkig was het gestopt met regenen en konden we Milaan gaan ontdekken. Zelf was ik erg benieuwd naar de Modebuurt en natuurlijk kon de Dom niet ontbreken.

De dom in Milaan

Het was druk in Milaan maar we hebben er veel mooie foto's kunnen maken.

Milaan

Ook heb ik geëxperimenteerd met de app Argentum. In deze app heb je mooie filters van bekende fotografen om zwart wit foto's te maken.

treinreizen juf Sas

Ook hebben we de wijk Brera bezocht en daar lekker pizza en tagliatelle gegeten.

Nadat onze stappenteller ruim 16 kilometer aangaf (dat voelden we ook best wel), zijn we lekker terug naar het hotel gegaan.

Na Milaan stond op maandag 12 februari Verona op het programma. Een korte treinreis in vergelijking met de vorige twee reizen. We hoefden maar 2 uur te reizen en vertrokken dus niet zo vroeg. Een mooie zonnige treinreis voerde ons langs het Gardameer. Het Sole hotel bevond zich op het station dus we waren er zo. Het was behoorlijk warm op de kamer (28 graden) dus even bij de receptie langs en daar hebben ze de verwarming uitgezet. Nadat we ons opgefrist hadden, zijn we naar het centrum gelopen.

Bra 22 Verona

Op piazza Bra hebben we heerlijk in de Italiaanse zon gegeten.

Verona voelde meteen aan als een sfeervolle stad. Een stuk minder druk als Milaan en gemoedelijker.

Verona

We hebben door de mooie straatjes gestruind en kwam langs de Casa di Giulietta. Het balkon van Romeo en Julia moest ik toch wel even gezien hebben en nadat ik zag dat iedereen de rechterborst van Julia betastte, heb ik dat ook maar gedaan. Het schijnt geluk in de liefde te geven en van liefde kan je toch nooit genoeg hebben, toch?

Julia in Verona

Maar goed het is natuurlijk een opgeklopte toeristische attractie want dat balkon is pas later aan het huis gebouwd en Romeo en Julia hebben niet echt bestaan maar Verona vaart er wel bij.

treinreizen juf Sas

Je kijkt je ogen uit in Verona.

Dit zijn de plaatsen waar ik gelukkig van word dus blij dat we de volgende dag nog meer tijd hadden om Verona te verkennen.

We zijn langs de Adige gelopen, via de mooie oude brug Ponte Pietra waar je een geweldige uitzicht hebt op Verona.

treinreizen juf Sas

We kwamen tijdens deze wandeling ook een vrolijke boom met haakwerk tegen en die moest ik natuurlijk wel even op de foto zetten.

Ook hebben we het amfitheater van Verona bezocht. De arena is voltooid in 30 na Christus, op een plaats die toen buiten de stadsmuren lag. Pas in de middeleeuwen is de arena binnen de stadsmuren gebracht. Met een afmeting van 138 meter lang en 110 meter breed is het een van de grootste amfitheaters uit het Romeinse Rijk.

Robert Doisneau

Ook ontdekten we dat er een tentoonstelling van fotograaf Robert Doisneau was dus die tentoonstelling hebben we bezocht. Mooie zwart wit foto's waarop ik zelfs een gehaakte granny deken tegen kwam.

Maar ook aan Verona, de stad van de liefde, kwam een eind en op woensdag 14 februari vertrokken we om 9.01 naar München.

treinreizen juf Sas

Een lange mooie treinreis door de Brennerpas waar we erg van genoten hebben.

Elke keer gleed er weer een nog mooier uitzicht vanuit het raam van de trein voorbij.

In München was de weg bekend. We hebben daar in augustus 2023 een aantal dagen vertoefd toen we een treinreis naar München, Salzburg en Wenen maakten.

Biertuin Viktualenmarkt Munchen

We hebben hetzelfde hotel 25 hours (tegenover het station) geboekt en nadat we ingecheckt hadden zijn we een lekker biertje gaan drinken in de biertuin van de Viktualenmarkt en bij het Hofbräuhaus. Op donderdag 15 februari maakten we de terugreis naar Nederland. Dit was een lange treinreis maar ik vermaak me prima in de trein.

treinreizen juf Sas

Luisterboek op, haakwerkje en ik ben gelukkig. Ik heb tijdens deze reis sokken Soof (patroon van dochter Suzanne) gehaakt met Footprints nr 10 van Wooladdicts. Dat is handig want dan hoef je maar 1 bol mee te nemen. Ook heb ik een half babytruitje gehaakt.

sokken soof juf sas

Verder heb ik de luisterboeken Blind getrouwd van Laura van Dyck, Hoe overleef ik alles wat ik niemand vertel van Francine Oomen en de liefdesdeal van Lydian Coppus geluisterd.

treinreizen juf Sas

Jeroen heeft alle reizen via een Interrail pas in de eerste klas gepland. De reis van Milaan naar Verona (tweede klas) hebben we apart betaald. We hebben ruim 2200 kilometer in 10 treinen afgelegd en hebben we ongeveer 27 uur in de trein doorgebracht.

Het was een geweldige reis, we hebben zoveel gezien en meegemaakt de afgelopen week dat het lijkt alsof we veel langer weg zijn geweest. En natuurlijk komen er genoeg beelden van deze reis in mijn maandvlog van februari. De reis is super verlopen, mede door de geweldige planning van Jeroen.