Stedentrip Porto juf Sas 12 t/m 16 september 2021 google.com, pub-4822511269067515, DIRECT, f08c47fec0942fa0
top of page
  • Instagram
  • YouTube
  • Foto van schrijverjuf Sas

Stedentrip Porto juf Sas 12 t/m 16 september 2021

Wat hebben wij genoten van de afgelopen dagen en gelukkig hebben we de 708 foto's nog en alle leuke herinneringen van Porto. Wat een fotogenieke stad, wat voelde het fijn, wat zijn het aardige behulpzame mensen en het eten, de wijn en de port zo heerlijk. Kortom Porto is echt een aanrader.

Zondag

We zijn zondagochtend rond half 10 gaan rijden naar Schiphol. Lekker op gemakje en dat was maar goed ook want door de Corona kan je niet zelf inchecken en moesten we aansluiten in de lange rij voor de balie. Rond half 1 waren we ingecheckt en we stegen rond 14.15 uur op. We landden om 15.45, het is 2 1/2 uur vliegen maar het scheelt een uur dus we kregen een uur extra deze dag. Nadat we onze koffer hadden, stond de taxichauffeur Tiagra Ferreira ons al met een bordje bij de uitgang op te wachten. In een luxe taxi werden we naar het Pestana Vintage Hotel gebracht.

De rit er naar toe was al een belevenis, we zagen het Porto Stadion en kregen veel te horen van Tiagra. In het hotel kregen we kamer 203 toegewezen, een mooie kamer op de tweede verdieping met uitzicht op het plein en de Louis I brug. Na een lekkere douche hebben we buiten genoten van onze eerste Super Bock, een heerlijk Portugees biertje. We hadden ons eerste etentje al gereserveerd bij Jimäo Tapas e Vinhos (tegenover het hotel) en hebben deze avond genoten van een pasta Negra met inktvis en een heerlijk toetje.

Maandag

Na een goede nachtrust (reizen kost best veel energie) en een heerlijk uitgebreid ontbijt in het hotel zijn we Porto gaan verkennen. We kwamen al snel bij het station uit dat bekend staat om de mooie blauw witte tegels.

Op het station onze 3 dagen kaart voor de bus en metro gekocht. Daarna doorgelopen naar Igreja do Carmo en daar bij een echt banketbakkers zaakje 2 Pastéis de nata gekocht en in een heel mooi parkje opgegeten.

Teruglopend de metro gepakt en over de Louis 1 brug naar Gaia gereden. Wat een uitzicht heb je daar over de stad. De port huizen bekeken, genoten van een Fado en een portproeverij geboekt bij Quinta dos Corsvos. We kregen een engelse uitleg over het porthuis en mochten aan het eind 3 verschillende soorten proeven. Ik moet zeggen ik vond ze allemaal erg lekker, dus met twee flessen port rijker verlieten we de zaak. Aan de onderkant van de brug Louis I hebben we terug gelopen naar Ribeira, de gezellige wijk waar ons hotel lag. In het hotel lekker opgefrist en op zoek naar een restaurantje. Door een hoosbui kwamen we terecht bij Ribeira's en mochten we binnen plaatsnemen waar we al snel genoten van een heerljke wijn, zalm en geweldige chocolademousse. Ook dit restaurant wordt gerund door geweldige mensen en ligt op een toplocatie en heel dichtbij ons hotel en voor €60 heb je heerlijk gegeten met een fles wijn.

Dinsdag

Deze dag gingen we na het ontbijt met bus 500 op pad. Deze bus rijdt langs de kust. Op goed geluk uitgestapt en met Google maps de weg gevonden naar museum Serralves. Het was best een flinke tippel maar goed je kwam wel weer op plekken waar je nooit zou komen. In het museum zelf was niet echt heel veel te bijzonders te zien, een groot kunstwerk van Weiwei en een tentoonstelling van Louise Bourgeois.

Het park was echt geweldig en heerlijk om te vertoeven. Wat een bijzondere bomen en kunstwerken hebben we gezien en de mooie roze villa, wat een rust hing daar.

Na het park met bus 203 naar de kust terug gereden en geluncht aan de Atlantische oceaan.

Daarna met bus 500 naar het eindpunt gereden maar daar kwamen we in de havens terecht dus met de metro weer terug gereden naar Porto. Helaas hielden we het niet droog maar dat mocht de pret niet drukken. Omdat het weer regende en het ons maandag zo goed bevallen was bij Ribeira's daar weer heen gegaan waar we warm onthaald werden en wederom heerlijk gegeten hebben.

Woensdag

Deze dag stond in het teken van Sao Francisco die we eerst bezochten. De kerk Igreja de São Francisco werd in de 14e eeuw gebouwd, tijdens het koningschap van D. Fernando. Hij kwam te liggen op de plek waar eerst een eenvoudige tempel had gestaan van de Franciscanen, die zich in 1223 in de stad Porto hadden gevestigd. Echt de kerk is heel bijzonder met al zijn houtsnijwerken. Na deze kerk doorgelopen door de mooie straatjes van Porto en naar de kathedraal gelopen.

De kathedraal is een van de oudste monumenten van Porto. Het is het belangrijkste Romaanse gebouw in de stad. Oorspronkelijk was het een vestingkerk, wat je nog terug ziet in de kantelen. De bouw is gestart rond 1110 en afgerond in de 13e eeuw. Ikzelf vond de koorgangen heel mooi met alweer de mooie blauw witte tegels. Daarna op zoek naar Café Santiago waar we dé francesinha moesten eten. Je kan Porto niet verlaten zonder dit gegeten te hebben.

En echt het vult enorm, zo goed dat we 's avonds nog aardig vol zaten. Met de metro richting Gaia en daar in park genoten van de zon. En dapper als ik ben, zijn we boven over de Louis I brug gelopen. Ik heb Jeroen z'n hand fijn geknepen maar goed ik heb het toch maar even gedaan en dat voor iemand met hoogtevrees.

Donderdag

Na ons laatste keer ontbijt, de spullen ingepakt en uitgecheckt. Echt een geweldig hotel, ook de bediening en de schoonmaaksters, echt petje af. De bagage kon in de bagageroom achterblijven en zo konden we voor de laatste keer Porto in. Nog een mooi handgemaakte tegel gekocht bij Sol Artesanato (echt een geweldig winkeltje) als souvenir en nog een blauwe ring, ik vind ze zo vrolijk en leuk. Na een laatste rondje nog genoten van het uitzicht over de douro en afscheid genomen. Keurig op tijd kwam onze taxi en bracht ons naar het vliegveld waar we relaxed hebben ingecheckt, broodje hebben gegeten en ik zelfs nog een geweldige jurk heb gekocht die ik meteen heb aangehouden (jurk die ik aanheb, aan het eind van de film). Het vliegtijd vertrok om 16.30 uur Portugese tijd en na een prima vlucht landden we om 20.00 uur in Amsterdam. Nadat de koffer binnen was met de bus naar de auto en rustig naar Zeeland gereden waar we om 22.00 uur doodmoe thuiskwamen.

De stedentrip zit erop maar was echt zo leuk en we kijken met een heel goed gevoel terug op deze dagen in Porto.

Klik hieronder om naar mijn zomervlog van Porto te gaan:

Meer informatie:

-museum Serralves https://www.serralves.pt/en/

Hier vind je een overzicht van al mijn vlogs https://www.jufsas.com/weekvlog

Haken met juf Sas op Instagram, Pinterest of YouTube

Meer haakinspiratie, volg dan:

juf Sas op Instagram @hakenmetjufSas

Nieuwsbrief

Mis niks en schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief van juf Sas https://www.jufsas.com/nieuwsbrief